Showing posts with label Main masak-masak. Show all posts
Showing posts with label Main masak-masak. Show all posts

8.7.15

Resepi Nasi Ayam Special & Sedap


Hai. Salam 21 Ramadan. 

Harini aku rajin dan baik hati nak kongsi resepi nasi ayam yang senang, mudah dan ringkas tapi SEDAP MELETUP BEST KAU MEMANG THE BOMB! Metafora haruslah ekstrem bagi membangkitkan rasa dan selera. Kihkihkih.


Seumur hidup aku, aku tak pernah lagi masak nasi ayam sendiri dari A to Z. Kalau kat rumah masa sebelum kahwin dulu pernah la tolong mak aku masak. Setakat tolong-tolong gitu je, aku tak ambik port sangat apa bahan-bahan yang diperlukan dan cara-cara nak masak nasi ayam. 


Memandangkan aku ni sedar diri, dah jadi bini orang... maka haruslah aku independent berusaha mencari resepi dan memasak dari sementah-mentah bawang sehinggalah semasak-masak sup ayam. #PeribahasaRekaan...., takkan setiap hari nak ulang dialog kat laki "Abang, harini Sayang nak makan nasi ayam. Mohon booking meja di The Chicken Rice Shop" Lempang sekali baru tahu. 


Oklah to cut the story short, let it go  lets go belajar cara-cara memasak nasi ayam untuk orang yang tersayang. Resepi ni adalah ilham dan sumber dari ibu mertuaku who is #bffbaruku


Hasil usaha berperang di dapur semalam. 


Bahan-bahan yang diperlukan & cara-caranya adalah:


Untuk Nasi, Ayam dan Sup

Bahan-bahan: 
  1. Ayam yang sudah dibersihkan ***
  2. Bawang putih 3,4 ulas (diketuk) ***
  3. Halia, 2inci (diketuk) ***
  4. Kiub pati ayam/ chicken stock ***
  5. Bawang merah + bawang putih (blend) + halia 2 inci (diketuk)
  6. Daun pandan 2,3 helai
  7. Butter 1 sudu besar
  8. Beras
  9. Secubit garam
  10. Kayu manis +++
  11. Bunga lawang +++
  12. Pelaga +++
  13. Lada Sulah +++
  14. Daun sup dipotong halus +++


Dah cukup semua bahan di atas, here we go:

  1. Masak air sehingga mendidih dalam periuk besar. 
  2. Masukkan bahan-bahan yang bertanda *** (ayam, bawang putih, halia dan kiub pati ayam) 
  3. Rebus selama 10 minit. 
  4. Angkat ayam dan toskan.


Ok setel first part. Next, untuk masak nasik pulak:

  1. Basuh beras dan rendam sekejap sementara tengah masak ayam di atas
  2. Tumis bahan-bahan dari no 5 hingga 7.
  3. Apabila bahan-bahan tumisan tadi dah garing, masukkan air yang diguna untuk rebus ayam sebentar tadi. [p/s: sukatan air untuk masak nasi ayam sama macam masak nasi biasa, bezanya kali ni guna air rebusan ayam]
  4. Dah mendidih masukkan beras yang sudah dibersihkan berserta secubit garam dan masak macam biasa sehingga terhasil nasi ayam meletup. Jap, kalau nak bagi nasi kekuningan boleh tambahkan sedikit serbuk kunyit. :)
  5. Done nasi ayam. Bravooooooooo *tepuk bahu sendiri*


Harum semerbak yummehhhhh



Ok next is sup. Lebihan air rebusan ayam tadi adalah untuk dijadikan sup. 

  1. Tumis sedikit bawang merah+putih yang dah diblend bersama bahan-bahan no 10 hingga12 +++
  2. Masukkan sedikit lada sulah dan secubit garam untuk menambahkan rasa 
  3. Campurkan ke dalam lebihan air rebusan ayam. 
  4. Masak sekejap hingga sebati semua bahan tersebut. 
  5. Hiaskan dengan daun sup. DONE. 
Tumis bahan-bahan  sehingga garing

Sup dah siap !


Nasi dah setel. Sup pon dah setel. Sekarang kita kerjakan ayam pula. 

  1. Lumur atau perap ayam yang dah ditoskan tadi bersama bawang putih (tumbuk/atau blend), sos tiram dan garam. Kalau ada minyak bijan boleh perap sekali. 
  2. Goreng dan siap ! 
Rupa ayam yang sudah diperap. Goreng and done.


Untuk sos cili:

  1. Blend/ tumbuk seulas bawang putih, sedikit halia bersama sos cili. Kalau nak pedas boleh tambah cili besar.
  2. Kalau nampak pekat sangat, boleh tambah sedikit air. Done.


Next, sos/sambal kicap.

  1. Cili api (kuantiti mengikut tahap kepedasan yang diingini), bawang besar 1 labu dan kicap all together--->>>> blend. 
  2. Now you are almost done. 


Last but not least, potong timun batang, salad dan tomato. Basuh dan toskan. Hidang dan susun cantik-cantik atas pinggan. OK YOU ARE DONE. 




Hahhh tunggu apa lagi. Dah siap, marilah kita makan beramai-ramai. Rasanya memang dijamin sedapppppppppppppppppppp. Selamat mencuba dan selamat menjamu selera. 


Sekian, majulah perut suami untuk kebahagiaan rumah tangga. Ewahhhhh !


xoxo,
Bakal Ibu Anak Kembar
>_________<

23.10.12

Resipi Kuih Melayu: Onde-onde



[Gambar]


Meh sini aku nak ajaq ampa cara-cara membuat kuih onde-onde. Aku tak pasti la kalau orang belah Pantai Barat sana panggil kuih ni apa. Ke memang onde-onde ni name universal ? Ahh lantak. Aku bukan nak cerita pasal sejarah nama asal-usul kuih ni tapi titeww nak kongsi resepi yang titeww tahu ajewwww. Rasa nak lempang aku tak ? HAHA



Ok bahan-bahan yang diperlukan adalah: (tetiba serius)

  1. Kelapa muda (diparut)
  2. Gula merah (orang kampung aku panggil 'nissang')
  3. Air kapur
  4. Daun pandan
  5. Tepung pulut



1. Ok first and foremost, ambik beberapa helai daun pandan masukkan dalam pengisar kemudian kisar. Dah hancur campur dengan air dan tapis supaya terhasil air daun pandan yang wangiiiiii. seperti dalam gambar ini. Setel.

*its okay kalau takde daun pandan. boleh je guna pewarna hijau epal yang dijual di pasaran macam dalam botol esen vanila tuuuu. 



2. Potong gula merah aka nissang seperti dalam gambar di atas. Potong dadu atau potong kecik-kecik comel-comel gituuu.



3. Ambil tepung pulut (guna separuh cukup) masukkan dalam bekas yang besar supaya senang nak gaul-gaul dan tenyeh-tenyeh nanti. Masukkan sedikit air kapur (seperti dalam gambar di atas). (Mak aku ada bagitahu fungsi air kapur ni terhadap onde-onde tapi sekarang aku lupa. nanti ingat aku bagitahu semula ye. hihi.)



4. Masukkan air daun pandan tadi ke dalam tepung pulut. Gaul dan gaul dan gaul sehingga sedap mata memandang. Ahah ! maksud aku gaul sehingga jadi doh, tak lembik dan tak keras sangat. Ok, paham ?
hehehe.



5. Haaa.. gaul sampai jadi macam ni. Pandai-pandai la agak sendiri ye.. jangan keras sangat dan jangan lembik sangat. Mak aku cakap so so ajewww. p/s: aku punya ni macam tak berapa nak ijooo (hijau) sangat.  Takpe.... tak ijo takpe, janji sedap.*cover line*



6. Ok dah siap gaul sekarang masa untuk membentuk onde-onde. Ambik sikit doh tadi, penyek-penyek, masukkan gula merah aka nissang dan bentukkan jadi bolat-bolat comel-comel macam kat bawah ni:



7. Gula merah dah selamat berada di dalam setiap bulat-bulat itu. Ko jangan bulatkan tepung semata-mata tanpa gula merah. Kang tawor laaa onde-onde tuh. 



8. Sediakan air di dalam periuk. Bagi anda yang hidup dipenuhi dengan daun pandan, boleh masukkan daun pandan bagi kasi wangi gituuuuuu. Auwwww. Masak air sehingga mendidih.



9. Bila air sudah mendidih boleh masukkan onde-onde tersebut. Masak sehingga masak. Hihi. Biasanya onde-onde yang dah masak akan timbul di permukaan kolam ikan periuk. 




10. Bila dah masak, sila sejukkan dulu onde-onde di dalam air (guna air masak or air paip pon boleh).



11. Dah sejuk, toskan dan gaulkan bersama kelapak mudaaaaa. *kelapa tu campur garam sikit.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Tadaaaaaaa !!! Onde-onde kini siap untuk dihidangkan kepada mereka yang mengidam dan kelaparan di waktu petang, malam mahupun selepas Subuh. 



Senang je kannnn ? 

Kini sesiapapun boleh terbang buat onde-onde. 
*tiru tagline Air Asia. kikikiki



Pssssssssss.......[Resipi Cheese pudding with oreo]



20.11.11

Update of Cheese Puding With Oreo






Salam


Aku sangat sangat sangat SANGAT tak sangka bahawa resipi puding oreo yang pertama kali aku buat dan aku update dekat belog aku ni rupa-rupanya mengandung mengundang seribu satu kesukaan dan kecintaan terhadap mereka yang melihat puding oreo ini. Ohh terharu betul I tahu. 


Masa first time buat hari tu (cuti semester) selepas dicuba oleh mak, ayah, abang dan adik serta seorang jejaka jambu yang suka tengok cerita Korea (hewhewhew) respond yang diterima sudah cukup membuat hati kecik aku berbunga-bunga cinta keriangan. So, selepas percubaan pertama aku boleh dikatakan berjaya, lepas tu terus sikit2 nak buat puding oreo, sikit2 nak buat puding oreo. Asal ke dapur je nak buat puding oreo, asal ke dapur je nak buat puding oreo, asal nak buat puding oreo je aku ke dapur. Ok2... Cukup la May, tak kelakar pon. T__T


Anyway, tujuan aku update pasal ni sebab ada yang tak berapa faham atau konfius sikit pasal nak buat puding ni. Ada lah beberapa sooalan yang aku dapat daripada member2 aku yang teringin nak buat tapi still tak berapa clear tentang steps and ingredients yang aku guna. Bagi yang dah cuba buat tu, well done, baby! 


So, disebabkan aku baik hati plus aku tengah rajin ni, meh aku list out kan antara soalan yang diajukan kepada aku. Aku bagi jawapan terus, senang tak payah nak google2 lagi dah lepas ni. *smileeeeee*


1. May, biskut cheese tu biskut camne? Aku tak pernah tahu pon pasal biskut neh. 

Ok sayang..let me tell you the truth..biskut cheese ni adalah biskut keju. Like...seriously May? Naaaa...jawapan tu tak membantu pon kan, yang hang duk translate je semua orang tahu la woi. Ok2...rileks laaa...cool bebeh cool.... sebenarnya biskut cheese ni dia macam biskut meri alaa biskut meri yang kita selalu makan mase kecik2 dulu cicah dengan air teh panas yang bulat2 cecomel tu...cuma beza die, biskut cheese kecik sikit and masin sikit. Sikit je. Dapat tak? Apa bengap sangatla ini budakk...fine2...meh aku tunjuk ye..alaaa tomey tomeyyy......


Untuk hasil yang terbaik selepas aku buat ujikaji sendiri guna pelbagai jenis biskut keju yang terhangat terdapat di pasaran, aku dapati bahawa biskut keju jenama Julies bisa menghasilkan sebuah puding keju oreo yang memilik tekstur, rasa, warna, bentuk dan ghupe yang memang awesome!

Inilah biskut cheese cap julies yang aku maksudkan. so lepas ni beli biskut ni okayyyy cayang2 mucuk2 sekalian....



Next!


2. Kenapa masa aku campurkan adunan yang diblend ke dalam agar2 ia jadi macam berketul2 ni May?

Ouh...bisa diatur ya ibuk! Jangan dikhuatirin ya kerna itu masalah gak gedek ya..solusinya mudahhh bangat...lu harus pastiin (pastikan) fine berbelit aku cakap indon. ehem2 tukar suara jadi orang Ki El. Macam ni haa...lepas masukkan bahan2 yang dah diblend ke dalam agar2 yang tengah mendidih tu kau kena make sure kau terus kacau kacau dan kacau non-stop hingga masak (mendidih). Note that masa awal2 memang adunan tu nampak macam agak berketul2 dan keras but once they all got sebati together (with your non-stop kacau) then later it will be smooth. Jangan risau ye. Paling penting kacau jeeee......! Kacau dengan tangan tau, bukan dengan perut. :p



3. Masa nak letak biskut oreo layer by layer dengan adunan yang dah masak tu, biskut oreo tak tenggelam ke May?

Haaa..yang ni masa first time nak buat aku ada jugak terfikir macam tu. Aku fikir bila letak selapis adunan puding lepas tu bila taruk biskut oreo kat atas adunan tu nanti mesti biskut oreo tenggelam kat dalam adunan tersebut. Ouhh...nampaknya anda memang normal kalau berfikiran seperti itu. Tetapi....tetapi hakikatnya sebenarnya tak! Bukan anda tak normal, tapi biskut oreo tu. Sebenarnya biskut oreo tu tak akan tenggelam pon. Reason dia senang je. Adunan yang dah dimasak tadi sebenarnya bukan cayaq macam ayaq (translate: cair macam air). Nehi...nehi babooji....adunan tu agak pekat so don't worry my dear. You oreos won't be sink into the adunan! Amek kau dah keluar dah bahasa penjajah. HAHA. 


Ini yang aku maksudkan sebentar tadi. Tengok, mana ade biskut oreo tenggelam..sehat walafiat je oreo2 aku tersusun kat atas adunan tu haaa...so, lepas tu bolehlah teruskan melayerkan puding ini dengan adunan dan biskut oreo sampai biskut oreo dah tak ada lagi. 



4. Biskut oreo tu kena buangkan cream dulu eh???

Jawapannya is....YES!!! You have to kick it off! hehe. kalau tak buang krim nanti jadi 2 keping la pulak kan sekali letak biskut oreo. nanti kang ada yang tercekik. So, memang kena buang krim dari biskut oreo dan pisahkannya jadi sekeping2. Okayyy...lagi satu kan, hari tu masa dah siap puding aku buat (dah lupa puding yang keberapa aku buat) tahu tak puding tu ada rasa blueberry. Korang tahu tak kenapa? Sebab aku terguna biskut oreo yang krim berperisa blueberry. Tengok, even aku dah buang krim tu still boleh rasa blueberry. Nasib baik aku beli yang blueberry, kalau beli perasa halia? Tak ke naye puding oreo ala2 halia. K fine, aku tahu takde pon oreo kat pasaran berperisa halia. Moral kat sini korang just beli oreo yang original je okaaayyy...


-Beli oreo yang ni tau..original flavor.-


Jangan beli yang ni. Ni oreo blueberry yang aku bagitahu tadi. Oreo Blueberry Ice-cream.



Haaaa...tulah antara soalan yang member2 aku tanya. Banyak kan. HAHA. Banyak la sangatt! Yang lain yang tak tanya tu maksudnya dah clear la steps yang aku tunjuk dalam entry lepas. So, lepas ni belehlaaa cuba okayyyy!


Anyway, ingat lagi tak kat dalam entry ni aku cakap aku ada plan baekkk punyer nak buat dengan Lily? Sebenarnya we als buat puding ni la malam tuh! HEHE. Aku kena buli dengan Lily. Kena paksa buat puding. No la..aku yang baek hati nak buat puding ni untuk dia. Boleh nampak tak kebaikan yang ada dalam diri aku? Boleh kan..hakhakhakhak.


Bahan2 mentah yang disponsor oleh Lily. Ingat lagi tak bahan2 mentah yang kita perlukan????




Ni antara puding2 yang pernah aku hasilkan. :)
For the first time. nampak tak ketidaksmooth-an bahagian atas puding tu? dah kate first time buat, tak perfect lagi. gelojoh sangat masa tu, puding tak keras lagi aku dah terbalikkan. T__T



Haaaa...tengok yang ni..for the n-th times. dah banyak kali sangat aku buat tak ingat dahhh....cuba tengok surface dia tu..smooth kannnn??? :) Practice make perfect...gituuuu....



and this one yang paling latest. masa buat dengan cik Lily kita.




Ok anak2..jangan terkejut.... Ni bukan puding tapi ni salah seorang hamba Allah yang sangat mengidam nak makan puding ni lepas aku upload gambar puding dekat Facebook. Semangat pi tuntut puding dekat rumah Lily. Nasib baik ada lagi disimpan untuk beliau. Hai abang Syawal! Nampak puding tu..ada lagi sikit. Sila lihat respond beliau di bawah:




HAHA...Syawal2.....nasib baik dapat rasa puding tu..kalau tak habislah kempunan kang tak pasal2 pergi masuk dalam batu belah batu bertangkup. haha.overr! Hari tu masa lepas cuti raya haji aku ada jugak bawak puding ni bagi budak2 course aku rasa. Tapi sikit je la each of them dapat makan sebab aku tak bawak semua. Niat asal nak buat makan kat rumah je then mak aku duk paksa2 suruh aku bawak puding sekali pi kolej. So, dapat la jugak budak2 ni rasa even sikit sangat siap ada yang kecewa sebab tak puas makan lagi. Nampak tak? nampak tak? nampak kan....lol!



So...siapa2 yang nak cuba buat bagi orang2 kesayangan makan bolehlah ye...full recipe of cheese puding with oreo is:


HERE!!! (klik)


Dah siap buat tu hantar la sikit kat bilik B.G.5.2 okayyy!!!

meh nak cium sikit....muahhhhhhxxxx!!!!
suke eh cium2 ni...gatai...!
haha!


esok isnin kan? isnin kena pergi class kan? T__T

CEPAT LA ABES BELAJAU...NAK KAHWINNNN!!!!


Kbai!


15.8.11

Do It Yourself: Cheese Puding With Oreo


Assalamualaikum

HOYEAH HOYEAHHH!!!!!

Nampak tak aku tengah eksaited ni sampai taip hoyeah2 tu caps lock! Yeahhh..aku memang eksaited sebab selama 22 tahun aku hidup kat atas muka bumi ni, hari ni lah hari bersejarah aku sebab pertama kalinya aku berjaya buat pudingggg!!!

HOYEAAAAHHH..HO LIAWWWW!!!


Aku jadi eksaited giler nak mampus sebab sebelum ni aku selalu je meleleh2 sorang diri bila tengok orang lain buat puding/cake. Ye, aku memang suka memasak dan banyak je lauk pauk yang aku boleh masak tapi kalau sampai part pencuci mulut ni aku memang surrender! Sebab aku tak reti buat puding, koktel dan spesis2 yang sewaktu dengannya.


Sehinggalah aku jumpa dengan satu resipi puding yang sangat simple kat belog sorang akak gorjes, Mrs VIP aka Kak Chenta Zetty. Study punyer study sampai tak tidur malam (ok, tipu) maka dengan gigihnya aku hari ni bertungkus-lumus bersilat kat dapur sorang2 untuk melahirkan sebuah karya agung.

*pukul gendangggg*


Taraaaaaa................!



Nampak menyelerakan tak???


So, nak tahu tak macam mana nak buat puding gorjes ni????

*bunyi bunga api*

Apa yang anda perlukan adalah:



Part A:

  1. 13g Agar-Agar
  2. 1 liter Air
  3. 120g Gula


Untuk Part A ni, cara dia macam nak buat agar2 kosong. Just masakkan agar2 dengan air sehingga agar2 tu hancur. Then, bila dah hancur baru masukkan gula. Kacau sehingga agar2 sebati dengan gula.


**Oh ya, kalau korang tak ade penimbang, jangan risau..(sebab aku pon tak timbang.haha) Korang boleh agak2..for this, biasanya sepeket agar2 (biasanya dijual sepeket 30g),  korang just guna separuh. Air sukat  sebanyak 4 cawan, dan gula secawan. Setel.


Now, we move on to the next step.


Part B:

  1. 3 biji Telur
  2. 120-150g Biskut Cheese - blend halus baru timbang k
  3. 1 sudu besar Tepung Kastad
  4. 400ml Susu Cair = 1 tin ya.
  5. 200g Susu Pekat
  6. 50g Mentega
  7. Biskut Oreo (di buang cream) 


Here we go!

Motif utama Part B (memasak pon ada motif.adehh) adalah untuk campurkan segala bahan2 di atas kecuali Oreo. Untuk memudahkan kerja, kita just blend semua bahan ni. Senang je, mula2 switch ON blender. Ok, tak lawak. 


**Oh lupa korang tak ade penimbang, kan? Jangan risau, ok telur tak payah la gatal2 nak timbang, amek je 3 bijik. (tapi aku guna 4 bijik, beselah aku kan tamak.hahaha), then biskut cheese tu korang beli je sepeket guna semua tuh, mentega dalam sesudu besar (lebih sikit pon sokay), len2 takde masalah kan.


Ok, sambung. 

Amek telur, blend for about 10 seconds. Then masukkan semua bahan tadi (biskut cheese yang dah hancur, mentega, susu cair + pekat, tepung kastard) kecuali oreo. Blend sekali lagi sehingga telur and all these things got sebati. 

Setel.

What you need to do now is....

Masukkan adunan yang dah diblend sebati tu ke dalam agar2 yang tengah mendidih dekat atas dapur tu. 

**PENTING:

Make sure korang kacau adunan tadi non-stop. Yes, jangan berhenti kacau sehinggalah adunan tersebut mendidih. Sebabnya, kalau tak kacau adunan tu akan jadi berketul2..Tak cantik nanti. 


Oh ya, tak payah la kacau sampai Subuh esok pagi. Bila dah mendidih itu tandanya ia sudah pon masak! Hoyeahhhh!!!! Done.


Next!


Masukkan adunan yang dah masak tadi ke dalam bekas yang anda suka. (make sure bekas tu besar, nantikan tak muat pulak.)



Tuangkan adunan diselang-selikan (layer by layer) dengan biskut oreo yang dah dibuang cream tadi. (macam dalam pic kat atas ni)

Teruskan tuang sehingga adunan dan biskut Oreo dah habis.

Then, SIAP!!!!!!!

Sejukkan, and now its ready to serve to your loved one! Cecehhh....

p/s: kalau nak sedap dan cantik, bila dah keras, terbalikkan puding ni and letak atas pinggan untuk dimasukkan ke dalam peti ais buat seketika. Puding ni sedap dimakan kalau sejuk.


Inilah hasil titik peluh gua sepanjang bersilat di dapur petang tadi.



Boleh nampak biskut Oreo tu....


Paling sedap bila gigit dekat part yang ada biskut Oreo tu sebab rasa macam coklat2 gitu...



Yang ni masa sebelum potong. Kat tengah2 tu nampak tak smooth kan? Sebab aku gelojoh sangat, tak keras sepenuhnya lagi dah gatal tangan pi terbalikkan. Hasilnya macam tu lah...hahaha.
Maafkanlah, ni pertama kali cuba buat tahu. So, banyak la kekurangan here and there.




So, tunggu apa lagi. Kalau saya boleh, anda pasti boleh juga..wahhh gitu..dah macam dekat kem motivasi pulak.adehhh....hahaha. (beselah, orang tengah eksaited ni)


Lagi satu, nak ucap terima kasih mucho gracias arigato gozaimas dan syukron muahh muahhh dekat Kak Zety sebab kongsi resepi ni dengan aku (gambar bahan2 & gambar biskut oreo kat dalam bekas tu aku amek kat blog die). Pi la tengok blog dia kat --> sini.


Esok nak buat kek chocolate indulgence macam kat Secret Recipe tuh..hahaha. *berangan!*

All the best!!!! (bagi yang nak cuba buat)